نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3468
-
الف
+

معرفی تازه های نشر در افغانستان / از «سایه‌های موهوم» تا «شناسنامه غور»

در این گزارش به معرفی سه اثر جدید به چاپ رسیده در بازار کتاب افغانستان می پردازیم.

به گزارش آی فیلم 2 ، به تازگی سه کتاب ارزشمند در بازار کتاب افغانستان به نشر رسیده و در اختیار علاقه مندان به کتابخوانی در این کشور قرار گرفته است. در این گزارش به معرفی این سه اثر خواهیم پرداخت:

«سایه‌های موهوم» شامل مجموعه داستان‌های کوتاه محبوبه تیموری

«سایه‌های موهوم» شامل مجموعه داستان‌های کوتاه بانو محبوبه تیموری، نویسنده معاصر افغانستانی توسط انتشارات آن منتشر شد.

 کتاب «سایه‌های موهوم» مجموعه‌ ۲۱ داستان کوتاه از محبوبه تیموری است که با بهره‌مندی از تخنیک‌های مدرن داستان نویسی نوشته شده است.

به نقل از مهر، در این داستان‌ها با جابجایی راوی از دوم شخص به سوم شخص و از سوم شخص به دوم شخص فضای متفاوتی خلق شده است. همه تلاش نویسنده در این داستان‌ها این بوده که دغدغه‌های امروزی انسان معاصر مطرح شود.

شیوه نگارش، زاویه دید و قصه‌گویی‌ این مجموعه داستان بی‌بدیل است. با صراحت می‌توان گفت که مجموعه‌ «سایه‌های موهوم» پایان رکود چندین ساله داستان‌نویسان زن افغانستانی است. انتشارات آن در افغانستان این کتاب را در ۱۸۲ صفحه منتشر کرده است.

بازی های محلی هرات

کتاب «بازی‌های محلی هرات» در بردارندۀ 45 بازی محلی هرات با برخی تصاویر بازی‌هاست که آن را زنده‌یاد امان‌الله نطقی افضلی به سال 1339 خورشیدی به عنوان پایان‌نامۀ تحصیلی نوشته است.

این پایان‌نامه که با نمرۀ عالی 100 از آن دفاع شده است، همان زمان در یادداشت‌های استادان بنام دارالمعلمین عالی کابل از جمله محمدحسین راضی و غلام‌حسن مجددی به انتشار آن توصیه شده بود که تا به امروز به دلایلی به تعویق افتاد.

از جمله بازی‌های معرفی شده در این اثر می‌توان به «شیرکجا؟ پیش‌ترک»، «شپّل‌بازی»، «تل تل اسب‌ها»، «عروس‌بازی»، «دیگچه‌بازی» و ... اشاره کنیم که با زبانی شیوا بیان شده است.

 این کتاب با مقدمه و توضیحات داکتر محمدالله افضلی به چاپ رسیده است.

شناسنامهٔ غور

 این اثر، ثمر و حاصل زحمات فراوان گروهی از نویسندگان به ویژه اعضای انجمن ادبی فیروزکوه است و اخیرا به زینت چاپ آراسته شده است.

سرپرستی این پروژه را نبی ساقی برعهده داشته است و موضوعاتی چون معرفی شعرا و نویسندگان، خطاطان و نقاشان، رسم و رواج‌ها، غذاها، بازار‌ها، قومیت و مذهب، آبدات تاریخی، واحدهای اداری، زراعت و مالداری، موسیقی، بازی‌ها و ورزشها، صحت، معارف و تحصیلات ، لست تمام روستاها و غیره در این اثر معرفی شده اند. 

از نبی ساقی، قبلا کتاب "برگهایی از یک فصل" به چاپ رسیده است. این اثر شامل معرفی اسناد تاریخی مکشوفه از غور استکه به قرن ششم تعلق دارد.  

گفتنی است، دوبیتی های عامیانه غور عنوان اثر بعدی نبی ساقی است که به زودی زیرچاپ می رود.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر